fbpx

Informasjon og Råd om asfalt

Det er viktig for oss at du som forbruker har god og riktig kunnskap om hva det innebærer å legge et asfaltdekke og hvordan du behandle det.
Vi har derfor her samlet litt informasjon og råd til deg som vil legge asfalt.

ASFALT

Asfalt er et olje basert dekke (produsert av bitumen, grus og betong) som finnes flere forskjellige typer, kvaliteter og egenskaper. Den vanligste typen for privat bruk er AGB (Asfalt Grus Betong).
Man kan deretter velge forskjellige standarder med sammensetningen av steinene som skal benyttes, de vanligste er AGB 8, AGB 11 eller AGB 16.
Tallet bak AGB står for maks steinstørrelse i blandingen og jo høyere den blir, jo sterkere/grovere blir asfalten.

AGB 8 gir den tetteste overflate, og er tradisjonelt sett den vanligste å benytte på gårdsplasser og områder der man ønsker en veldig fin og tett overflate. Anbefalt tykkelse: 3,5- 4,5 cm
AGB 11 passer best på innkjøringer, private veier og lignende. Denne gir en fin overflate og er mer slitesterk. Anbefalt tykkelse: 4,5 – 5 cm

AGB 16 er slitesterk, men man får også en litt grovere overflate. Denne brukes normalt på industri tomter der det er daglig tungtransport, bruk av trucker ol. Anbefalt tykkelse: 4,5 – 5 cm

Vi vil alltid ta en individuell avgjørelse på hvilken asfalt type som passer best basert på jobben og området som skal asfalteres.

GRUNNARBEID/FORBEREDELSER

Når det skal legges asfalt, er grunnarbeid og forarbeidet viktig. Ujevnheter vil komme igjen hvis man ikke avretter først.

Du kan selv avrette før vi kommer, men vi anbefaler at grunnarbeid utføres av oss for best mulig resultat.
Vi er også flinkere på dette området enn mange entreprenører, og bruker god tid for å få underlaget så perfekt som mulig før asfaltering.

Asfaltdekket er «vanntett», så det er viktig å tenke på riktig fall for å få ledet bort overvann. Dersom man ikke klarer å få et fall hele veien bort fra det asfalterte området, må det settes ned en form for drenering (sluk/dreneringsrenne etc.). Når vi finavretter, er riktig fall en av våre viktigste oppgaver.

Det er også viktig at arealet som asfalteres er helt fritt for vegetasjon, ugress ol. Skal man fjerne dette, kan det være bedre å bruke en form for gift (Round-Up), enn å luke. Ved luking risikere man å ikke få med alle røttene, å nytt ugress vil da vokse gjennom asfalten.

Når man har bestilt asfaltering, er det noen ting som man bør tenke på:

  • Er avrettingen bra nok?
  • Er underlaget tilstrekkelig komprimert?
  • Er arealet ryddet og klart?
  • Er det plass til lastebiler og utstyr i forbindelse med arbeidet?
  • Området bør kunne sperres av for trafikk frem til asfalten kjøles tilstrekkelig ned, helst til dagen etter.

UTFØRELSE

Skjøter i asfalten vil på de fleste gårdsplasser være umulig å unngå. Man ønsker skjøter på de gunstigste stedene og at de er mest mulig rette, for å skjule dem så godt som mulig.
Kantene i ytterkant av dekket bør også være mest mulig rette/jevne, for å sikre en penest mulig ramme.

RYDDING

Det er dessverre umulig å legge asfalt uten å søle litt mens man holder på.
Vi forsøker derfor å kostet og ryddet etter oss, til samme stand som før det asfalten ble lagt.

NÅR ASFALTEN ER LAGT

Asfalt kan i mange tilfeller kreve flere år på å herde fullstendig. Spesielt vil asfalten være sårbar den første sommeren. På varme sommerdager kan asfalten lett oppnå en temperatur på 60 grader eller mer. Dette betyr at bindemiddelet i asfalten blir mykere og dermed lettere får skader.

Noen gjengangere er lurt å tenke på:

  • Vridninger av bilhjul. Står bilen stille mens man vrir på hjulene er det meget stor sannsynlighet for at det blir sår i overflaten. Ett triks kan være å strø litt fugesand på stedet man vanligvis snur. Dette vil redusere friksjonen og bevare asfalten lenger.
  • Motorsykkel/moped med sidestøtter. Under støtta bør man legge en plankebit eller lignende, så asfalten ikke blir skadet.
  • Stoler og bord kan over tid synke ned i overflaten. Legg noe under slik at ikke skarpe kanter presses ned og skader asfalten.
  • Når man jekker opp bilen blir punkt belastningen stor. Legg alltid en planke eller lignende under jekken.

Husk at også i flere år etter at asfalteringen vil asfalten kunne letter få skader ved varmt vær. Jo nyere asfalten er jo mørkere er den pga. det oljebaserte limet. Mørkere asfalt vil ta til seg mer varme fra sola og er derfor mer utsatt. Asfalten som brukes i Norge tåler ikke varme like godt som den som brukes i andre land hvor det normalt er veldig varmt. Dette er fordi når en asfalt er laget for å tåle varmen bedre, tåler den kulda dårligere. Derfor har vi et større problem med dette i Norge enn i mange andre varmere land.

Sår som følge av dette dekkes ikke av reklamasjon. Når skaden først er oppstått er det vanligvis lite man kan gjøre. Men normalt sett vil disse forsvinne over tid når asfalten gråner over tid og vær og vind «sliter» ned asfalten. Skadene er som regel kun kosmetisk og har som regel lite å bety for holdbarheten.

Parkering på samme sted over lengre tid, vil de først ukene kunne resultere i «svalker» i asfalten. Vi anbefaler at man varierer litt hvor bilen står.

Gratis befaring og tilbud på asfaltering.

Ta kontakt med oss i dag for gratis befaring og pris tilbud på asfaltering.